New Settings for Thunderbird

  • This page explains the steps to set up a new account for Thunderbird 115.12.2 for Windows
  • The items referred to with brackets (= [ ]) in this guide are unique data to each customer.In actual settings, please replace them with your own information.
  • The [ASAHI Net User ID] used in this guide as an example is [ab4t-ash].
  • You need to be connected to the internet in order to follow the steps below.
  • If you are using the IMAP function, see the following page for settings.
    Asahi Net Mail Server Settings: IMAP Settings

New Settings

  1. STEP1

    Start the software

    Start Thunderbird.

    アイコン:Thunderbird

  2. STEP2

    Startup

    The appearance of the window after startup differs depending on your Thunderbird version.
    Configure your settings as written on the window.

    Launching for the first time

    If the window below appears, go to STEP 3 既存のメールアドレスのセットアップ (= Set Up Your Existing Email Address).

    初回起動時画面:「既存のメールアドレスのセットアップ

    If the main window of Thunderbird appears

    Click the menu icon アイコン:ハンバーガーメニュー in the upper right-hand side of the window.

    ホーム画面:右上「ハンバーガーメニュー」ボタン

    Choose 新しいアカウント設定 (= Add Account) in the menu.

    「ハンバーガーメニュー」ボタン > 「新しいアカウント」

    Choose 既存のメールアドレス (= Existing Mail Address) in the menu.

    「新規作成」 > 「既存のメールアドレス」

  3. STEP3

    既存のメールアドレスのセットアップ (= Set Up Your Existing Email Address)

    Refer to the following table to set up, and click 手動設定 (= Configure manually).

    「既存のメールアドレスのセットアップ」画面

    あなたのお名前 (= Your full name) Your name (any name)
    E.g., Asahi, Taro
    メールアドレス (= Email address) [Your email address]
    E.g., asahitaro@asahinet.jp
    パスワード (= Password) [Password corresponds to the Asahi Net ID]
    • *Enter all in lowercase characters.
    パスワードを記録する (= Remember password) Place a check mark (recommended)
  4. STEP4

    手動設定 (= Manual configuration)

    After setting up, click 完了 (= Done).

    • *If you cannot click the grayed-out 完了 (= Done), click 再テスト (= Re-test) and then click 完了 (= Done).

    「既存のメールアドレスのセットアップ」 > アカウントのセットアップ

    受信サーバー (= INCOMING SERVER)

    プロトコル (= Protocol) POP3
    ホスト名 (= Hostname) pop.asahi-net.or.jp
    ポート (= Port) 995
    接続の保護 (= Connection security) SSL/TLS
    認証方式 (= Authentication method) 通常のパスワード認証 (= Normal password)
    ユーザー名 (= Username) Corresponding ID
    E.g., ab4t-ash, u1234ab567c, m1234ab567c

    送信サーバー (= OUTGOING SERVER)

    ホスト名 (= Hostname) mail.asahi-net.or.jp
    ポート (= Port) 465
    接続の保護 (= Connection security) SSL/TLS
    認証方式 (= Authentication method) 暗号化されたパスワード認証 (= Encrypted password)
    ユーザー名 (= Username) Corresponding ID
    E.g., ab4t-ash, u1234ab567c, m1234ab567c
  5. STEP5

    Confirm Account Settings

    When the message “アカウントの作成が完了しました (= Account successfully created)” appears, click アカウント設定 (= Account Settings).

    「アカウントの作成が完了しました」画面

  6. STEP6

    アカウント設定 (= Account Settings)

    When the アカウント設定 (= Account Settings) window appears, click サーバー設定 (= Server Settings) under the account which you just created from in the menu in the left-hand side of the window.

    「アカウント設定タブ」 > サーバー設定

  7. STEP7

    サーバー設定 (= Server Settings)

    Refer to the following to set up, and click x on the アカウント設定 (= Account Settings) tab.

    「アカウント設定タブ」の「×」(右上)

    ダウンロード後もサーバーにメッセージを残す (= Leave messages on server) On your preference
    • *If you are using an email address attached to the same ID for IMAP or Web Mail, put a check mark.
    ダウンロードしてから○日以上経過したメッセージは削除する (= Leave messages on server for at most xx days) On your preference
    • *If you are using an email address attached to the same ID for IMAP or Web Mail, do not put a check mark.
    ダウンロードしたメッセージを削除したらサーバーからも削除する (= Leave messages on server until I delete them) On your preference
  8. STEP8

    Account Created

    The message “アカウントの作成が完了しました (= Account successfully created)” appears again. Click 完了 (= Done) to finish.

    「アカウントの作成が完了しました」 > 「完了」ボタン

    システム統合 (= System Integration)

    If the window below appears, set this option on according to your preference.

    ダイアログ:「システム統合」 > サーバー設定
    Reference (JP-EN translation)
    Thunderbirdを次の規定のクライアントとして使用する: Use Thunderbird as the default client for:
    メール E-Mail
    ニュース Newsgroups
    フィード Feeds
    カレンダー Calendar
    起動時にThunderbirdが既定のクライアントとして設定されているか確認する Always perform this check when starting Thunderbird
    既定として設定 Set as Default
    統合をスキップ Skip Integration

    Setting up a new email account is done.

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